Pages

Friday, July 16, 2010

Baca Surah Yasin Malam Jumaat

Secara ringkas saya katakan baca surah Yasin pada malam Jumaat Sunat, yakni akan mendapat pahala jika dikerjakan. Ini disebabkan perintah membaca mana-mana ayat al-Qur'an itu umum tanpa terikat dengan MASA.

Selagi seseorang itu tidak iktiqadkan:
"Aku haramkan diriku membaca surah Yasin pada masa-masa lain melainkan malam Jumaat sahaja".

Ada juga yang mengatakan bid'ah jika baca surah Yasin malam Jumaat kerana bercanggah dengan galakan sahabat Abu Sa'id alKhudri yang meriwayatkan hadis:

"Barangsiapa baca surah alKahfi pada malam Jumaat, maka akan memancar cahaya antara dirinya dengan Kaabah". Hadis ini bertaraf Hasan.

Saya katakan: Hadis berkenaan secara zahir kelihatan bercanggah. Tetapi, perlu diteliti dengan lebih jelas lagi.

Hadis yang menggalakkan membaca surah al-Kahfi pada malam Jumaat itu hukumnya Sunat. Bukan Wajib.

Apakah boleh perkara sunat, yakni membaca surah al-Kahfi pada malam Jumaat menegah atau mengharamkan perkara sunat yang lain, yakni membaca surah Yasin pada malam Jumaat...??

Padahal, surah Yasin termasuk surah di dalam al-Qur'an, dan membaca al-Qur'an itu hukumnya Sunat, mendapat pahala jika dikerjakan.
______________________________________

Kesimpulannya, menurut saya:

1) Jika mahu membaca al-Qur'an buat orang yang meninggal dunia, maka lebih utama membaca surah Yasin pada malam Jumaat. Berdasarkan hadis Rasululullah s.a.w. bersabda: "Bacakanlah surah Yasin buat orang yang meninggal dunia di antara kamu."

Hadis ini menurut sebahagian ulama hadis bertaraf Daif, namun Imam Abu Daud tidak mendaifkannya, dan Syeikh Ibnu Hibban mensahihkannya. Di tambah dengan perbuatan para ulama hadis lain yang memang mensunnatkan membaca surah Yasin buat orang yang meninggal dunia, atau surah al-Baqarah atau seluruh ayat al-Qur'an. Ulama hadis yang mensunnatkan ialah Imam an-Nawawi berdasarkan peribadinya yang menukil hadis berkenaan ke dalam kitabnya al-Adzkar, juga Imam al-Baihaqi yang meletakkan hadis berkenaan ke dalam tajuk "Apa yang disunnatkan baca kepada orang yang meninggal dunia", juga Amirul Mukminin fil Hadis, iaitu Syeikh Ibnu Hajar al-Asqalani yang memasukkan hadis berikut ke dalam kitabnya Bulughul Maram dalam Kitab Janazah.

2) Akan tetapi, jika mahu mendapatkan lebih banyak pahala, lebih utama jika membaca surah al-Kahfi pada malam Jumaat. Sebab:

- Semakin panjang sesuatu surah, semakin banyak dapat ganjaran pahala.
- Mendapat cahaya yang memancar antara dirinya dengan Kaabah.

Wallahu a'lam bis shawab...



1 comment:

  1. saya hendak tanya bukankah haditsnya lemah ?
    (mengenai membaca yasin tuh)

    ReplyDelete